< návrat zpět

Večerní tituly

Ljuba – žena, která ví
Šest žen Jindřicha VIII.
Vrabčák Edith

Ludmila Forétková – Ondřej Suchý: Ljuba – žena, která ví

Komediální hudební revue, která vznikla na základě spolupráce Divadla Silesia s legendárním spisovatelem a textařem Ondřejem Suchým (jenž se premiéry zúčastnil) připomíná sté narozeniny první české šansoniérky Ljuby Hermanové. I sám titul vychází z názvu písně, která zazněla v inscenaci Divadla Na zábradlí v Praze „Faust, Markétka, služka a já.“
Revue plná nestárnoucích melodií provádí celým životem legendární nesmrtelné zpěvačky, všímá si jejího působení v Osvobozeném divadle s Voskovcem a Werichem, činnosti v Divadle Semafor i nakonec v pražském Divadle Na zábradlí. Připomíná i její legendární evergreeny, které dodnes zaznívají z rozhlasových vln, i když většinou v podání jiných interpretů.
Hra vznikla přímo pro ostravské Divadlo Silesia, kromě autorů na jejím vzniku také laskavě spolupracovalo pražské Divadlo Na zábradlí. Herečku v roli Ljuby Hermanové hraje přímo spoluautorka hry Ludmila Forétková, v rolích dvou novinářů, kteří se při svém pátrání po detailech života slavné šansoniérky ocitnou v kůži slavných autorských dvojic českého divadla dvacátého století, a tak divákům vlastně zprostředkovávají život naší první velké české šansoniérky, uvidíme Petra Zbožínka. Živý hudební doprovod zajistil Jan Kuchař.
V rámci inscenace se objeví i ukázky z her Osvobozeného divadla a Divadla Semafor, citovány jsou rovněž vzpomínky vynikajících osobností, jako byli Waldemar Matuška, Radovan Lukavský, Oldřich Nový, Jaroslav Ježek a mnozí další.
Česká premiéra se uskutečnila 14. listopadu 2013 v KD v Ostravě – Michálkovicích.

Jiří Šlitr - Jiří Suchý: Šest žen Jindřicha VIII.

Jedna z prvních hudebních revue legendárního Divadla Semafor prokázala za půlstoletí své existence obrovskou životnost. Nejen díky nestárnoucím písničkám legendární autorské dvojice, kterým sluší i moderní háv, ale i díky kouzelnému hereckému humoru Miroslava Horníčka, který vtiskl hereckou pečeť titulní postavě, kterou v premiéře i v obnovené premiéře po třiceti letech ztělesnil. Díky úpravě Zdeňka Boubelíka se muzikál nadechnul k novému životu a rozběhl se na nejrůznější divadelní scény. Poprvé jej v této úpravě uvedli posluchači konzervatoře v Ostravě, ale pak se dočkal dalších premiér na nejrůznějších profesionálních i amatérských scénách. Z přerovského Divadla Dostavník se přenesl na prkna Slováckého divadla v Uherském Hradišti, a pak dál a dál. Protože tento muzikál nikde nepropadnul a vždy se držel dlouho na jevišti příslušného souboru, sáhlo po něm i Divadlo Silesia a poprvé uvedlo na letním festivalu v Bohumíně 18. června 2012. Náš soubor si dovolil maličkou úpravu. Vzhledem ke skutečnosti, že ženy legendárního panovníka mají přece jenom méně hereckého prostoru, rozhodli jsme, že všechny ženské postavy bude hrát Ludmila Forétková, pro kterou se stalo převtělování z jedné postavy do druhé hereckou výzvou. Titulní roli hraje Petr Zbožínek, živý hudební doprovod obstaral Jan Kuchař.

Karel Hoffmann: Vrabčák Edith

Hra českého dramatika Karla Hoffmanna měla českou premiéru v jeho vlastním divadle v Uherském Hradišti v roce 2001. Agentura DS a její produkt Divadlo Silesia po této dramatické novince sáhlo a poprvé s velkým úspěchem uvedlo v Jihlavě 9. října 2009. Podtitul hry zní: hraní si a povídání si o tématech ze života slavné francouzské šansoniérky Edith Piaf. Celá hra je provázena šansony slavných francouzských interpretů. Jedná se tedy o mini-muzikál z francouzských šansonů pro dva herce a jednoho klavíristu. Délka hry je 1 hodina 20 minut. Hraje se bez přestávky. Hudba k inscenaci je interpretována živě. O hudební doprovod se postaral Jan Kuchař. Asi by bylo zbytečné rozepisovat se o životě slavné francouzské šansoniérky Edith Piaf. Hra Vrabčák Edith ani nemá ambice stát se jejím životopisem. Naopak: na téma života slavné umělkyně dává všeobecně nahlédnout do života všech současných umělců vůbec. Informuje o tom, že po vzestupech následují i pády a že každý úspěch je výsledkem nekonečného odříkání a tvrdé práce, která nemusí být vždy korunována úspěchem. A navíc, že z každého vrcholu může následovat i strmý pád dolů. Ostravská premiéra se uskutečnila v úterý 30. března v Klubu Atlantik v Ostravě.